TIPY NA TOP RAŇAJKY – NIE LEN PRE VEGÁNOV

Raňajky sú vraj tým najdôležitejším jedlom dňa. Alebo tak sa to aspoň hovorí. Možno sú, možno nie. To je zas jedna z vecí, na ktorú si musíte odpovedať samy. V mojom živote nemusia byť každý deň (hlavne počas pracovných dní). Ale keď už si ich pripravím tak stoja za to.

Tento článok chcem venovať hlavne začínajúcim vegánom, ktorý nevedia čo by si mohli pripraviť aby to bolo chutné, sýte a poskytlo aj dostatočné zastúpenie vitamínov minerálov a látok potrebných pre správne fungovanie organizmu. Nech už ste ready na celý deň. A či už sú raňajky pre vás dôležité alebo nie je jedno. V každom prípade rozhodne určujú smer v akom duchu sa váš celý deň bude niesť. Keď si dáte niečo zdravé a nutrične bohaté bude vás to menej zvádzať k nepotrebným snackom či sladkostiam.

Samozrejme ak  nie ste  začínajúci vegán (prípadne žiaden vegán), dúfam že vás to neodradí v pokračovaní čítania a nájdete tu inšpiráciu.

SLADKÉ ALEBO SLANÉ?

To je otázka. Nie tak dôležitá ako byť či nebyť no dôležitá je. Ja vám poskytnem niekoľko tipov aj na sladké aj na slané raňajky. A začneme sladkým . Lebo veď prečo nie 

SLADKÉ RAŇAJKY

Možností je veľa.

Top jedlá, ktoré ale rozhodne musíte vyskúšať sú:

  • Ovsená kaša
  • Chia puding
  • Palacinky a lievance
  • Musli s rastlinným mliekom a ovocím
  • Ovocie

OVSENÁ KAŠA

Pre mňa si drží v raňajkovom repertoári už roky číslo jedna. Dá sa pripraviť na neuveriteľne veľa spôsobov a ostanete po nej sýty dlhý čas. Do stravy pridá vlákninu, ľahko sa trávi a na fotkách vyzerá božsky. Článok venovaný raňajkovým kašám si prečítate TU. Okrem všetkých dopodrobna uvedených nutričných hodnôt v článku nájdete aj kopu nápadov a inšpirácie. Nie je za čo ☺️.

raňajky vegan petra ovsená kaša

CHIA PUDING

Na jeho prípravu postačí rastlinné mlieko, chia semienka a ovocie. Ak chcete aby bol viac fancy možete pridať čokoládu, marmeládu, musli či oriešky.

Je možné ho pripraviť na dva spôsoby:

  1. Chia semienka si uvaríte v mlieku na pomalom ohni až kým nenabobtnajú. Tento proces je veľmi rýchly a puding bude hotový do niekoľkých minút. TIP: ak chcete čokoládový stačí pridať trocha cukru a kakaa.
  2.  Kto je za zachovanie trochy viac dôležitých látok, o ktoré sa človek môže varením pripraviť tomu odporúčam nechať si nabobtnať chia v studenom mlieku v chladničke. Do dvoch deci mlieka asi dve plné lyžice semienok. Poriadne zamiešate a dať na minimálne 2 hodiny do chladničky. Ideálne na noc. Pri tomto procese však treba z času na čas chia semienka premiešať. Hlavne v prvej pol hodine.
raňajky vegan petra chia puding

Ktorú z možností si zvolíte je na vás. V každom prípade vás čakajú dokonalé raňajky.

PALACINKY A LIEVANCE

Na palacinky nájdete recept TU na blogu. Lievance, ktoré robím najčastejšie sa skladajú len z troch ingrediencií a to zrelého banánu, ovsených vločiek a vody, ktoré spolu vymixujem v mixéri a smažím bez použitia oleja na teflonovej panvici. Najlepšie chutia s ovocím alebo medom z púpavy. Pozrite recept.

K posledným bodom netreba žiaden špeciálny opis. Musli si môžete kúpiť hotové alebo upiecť doma. Potom ostáva len vybrať ktorý druh rastlinného mlieka máte najradšej. Za mňa k musli vyhráva ryžové. 

raňajky vegan petra

Pokiaľ ide o ovocné raňajky najlepšie je vyberať z toho čo je v sezóne. Cena sezónneho ovocia je poväčšine najnižšia a máte zaručené, že ovocie bude zrelé a tým pádom plné vitamínov.

ranajky vegan petra ovocie

SLANÉ RAŇAJKY

Hlavnou zložkou slaných raňajok u mňa býva najčastejšie tofu. Dnes vám okrem neho dám však aj iné tipy.

Tu sú tie najlepšie:

  • Praženica / Míchaná vajíčka
  • Avo toast
  • Rastlinné pomazánky

PRAŽENICA

Je kráľovnou slaných raňajok. Môžete si ju pripraviť na dva spôsoby. Či už zo spomínaného tofu alebo z cizrny. V článku Praženica neboli míchaná vajíčka po vegánsky nájdete presný postup ako na to. Pre extra kulinársky pôžitok podávajte s párkom, opečenou tortilou a čerstvým špenátom. Opäť, nemusíte ďakovať. 😉

raňajky vegan petra párok praženica tofu

AVOKÁDOVÝ TOAST

Ten nepotrebuje asi žiaden šepciálny popis. Stačí vedieť vybrať zrelé avokádo a máte vyhraté. Pridaním smeienok dodáte ešte viac chuti a živín. Tak to smelo sypte. Konopné či sezamové sú ideál.

raňajky vegan petra avo toast

Takisto je to v prípade RASTLINNÝCH POMAZÁNOK

U mň vyhrávajú tie od Luntera. Škvarková je najlepšia a v tesnom závese sa drží aj mexická. Pomazánok je nepreberné množstvo na našom SK/CZ trhu. Či už  je to niečo od Patifu, ktoré nájdete v DMke alebo desiatky druhov hummusu v ktoromkoľvek supermarkete. S dobrým chlebom a čerstvou zeleninou určite nesklamú.

Ak ste sa dostali až sem bez toho aby ste si niečo zo spomínaných jedál išli pripraviť gratulujem. No ale teraz už môžete.

Čo najradšej raňajkujete vy? A ste tím sladké alebo slané?

Dajte mi vedieť a majte krásny deň.

Petra

Pre viac inšpirácie nezabúdajte sledovať INSTAGRAM.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Táto webová stránka používa Akismet na redukciu spamu. Získajte viac informácií o tom, ako sú vaše údaje z komentárov spracovávané.